Oldal kiválasztása

Mi a baj a szokásbeépítéssel? Olyan könnyűnek tűnik mégis az esetek 99%-ban bukás a vége.

Mielőtt belevágnál:

  • 1 hétig jegyezd fel a napi szokásaidat, majd keresd meg a fix pontokat. Ezt követően alaposan gondold át mi a célod az új szokások beépítésével. Életmódváltás, munka hatékonyság növelés, jobb kapcsolatok? Ha ezt kiválasztottad, akkor írd össze azokat a szokásokat, amelyek támogathatják a célod elérését. Ha mindent leírtál, akkor tedd őket sorrendbe, melyek azok, amik a legpozitívabb hatást tudnák gyakorolni a célodra. Majd válaszd ki az elsőt, karikázd be és húzd át az össze többit. Amit most kiválasztottál, őrá kerül a fókusz, a többi szokásra nemet kell mondanod, addig amíg az első nemépül be.  Most, hogy megvan az első és legfontosabb szokás, keresd meg a napodban azt a szokást, amihez hozzá tudod kapcsolni az új szokást.
  • Mindaddig amíg nem rögzül az új szokás törekedjünk arra, hogy ne legyen hosszabb az j szokás mint 5 perc. Ha az első héten sikerült az 5 perceket betartani, akkor a 2. héten már növelhető 10 percre, majd 15 percre, attól függően milyen jellegű szokásról van szó.  Maga a szokás rögzülése sokkal fontosabb, mint az, hogy rögtön teljes terjedelmében tökéletesen végig csináljuk a szokást. Ilyenkor teljesen új idegpályákat hozunk létre, és sokkal fontosabb, hogy ezek rögzüljenek, mint az időtartam. Hasonlóan működik, mint az izomzat kialakulása. Ha nincs meg a kellő ismétlésszám, akkor ezek az idegpályák elhalványodnak végül megszűnnek és kezdhetjük elölről.
  • A szokásokat úgy kösd össze, hogy könnyedén kövessék egymást. Összekötheted a szokásokat, napszak, tevékenység vagy helyszín alapján, a lényeg, hogy ne kelljen túl sokat gondolkodni az egymásutániságon, mert az megakasztja a rögzítést.
  • Használj szokáskövetőt vagy rutinkövetőt.

Vágjunk bele:

  • 1 hétig vezess szokásnaplót, amiből kiderül milyen szokásaid vannak már rögzülve.
  • Mi a célod az új szokások beépítésével? Életmódváltás, hatékonyságnövelés stb. 1 célt válaszz!
  • Írd össze azokat a szokásokat, amelyek támogatják a célod elérését!
  • Rakd őket sorrendbe, aszerint mekkora hatást tudsz elérni velük!
  • Válaszd ki a legfontosabb szokást és a következő napokban/hetekben csak erre az 1 szokásra fókuszálj!
  • Az új szokás időtartama maximum 5 perc legyen és keresd meg a napodban az ideális helyet neki. Melyik már meglévő szokáshoz lenne a legideálisabb, ha hozzákötnéd?
  • Kövesd a haladásod szokáskövetővel! A szokáskövetőbe logikus sorrendben szerepeljenek a szokások! Ha nem találod meg rögtön az ideális helyet az új szokásnak, akkor bártan kísérletezz tovább!
  • Az apró győzelmek juttattnak el a végső győzelemhez, ne becsüld alá a kis lépéseket, a következetes ismétlés adja a sikert.
  • Legyen elszámoltató társad egy barát , családtag vagy coach személyében.
  • Addig ismételd az adott szokást, amig ki nem alakulnak az új idegi összeköttetések és automatikussá nem válik a szokás, ami azt jelenti, hogy már gondolkodás nélkül nekikezdesz.
  • Az első néhány hétben nagyon fontos a következetesség és ha valamilyen oknál fogva kimarad 1 nap akkor, soha, de soha ne hagyj ki még egy napot mert onnan megszakad a lánc és kezdheted elölről.
  • Mindig van választási lehetőséged vagy feladod, vagy átgondolod hogyan működhetne jobban vagy másképp!
  • Engedd el az elvárásokat, és ne ostorozd magad, ha nem találtad meg rögtön az ideális helyet a napodban az új szokás beépítésére. Kezeld rugalmasan a szokásoknak a sorrendjét és néha változtass, amíg meg nem találod a számodra tökéletes kombinációt és egymás utáni sorrendiséget.

Ötletek (a legjobb szokások gyűjteménye):

1. Tervezd meg előre a következő napodat

2. Határozd meg a 3 legfontosabb feladatodat, aznapra

3. Legyenek heti, havi és 3 havi célkitzéseid

4. A legnehezebb feladattal kezdd a napodat

5. Minden projektet bonts apró emészthető lépésekre

6. Zárd ki a zavaró tényezőket

7. Legyen rend körülötted

8. Legyen rendezett az asztalod

9. Növeld a koncentrációdat zenehallgatással

10. Legyen elszámoltató társad

11. Jutalmazd magad, ha sikerült teljesítened a szokásblokkjaidat

12. Mérd le az egyes tevékenységek idejét

13. Dolgozz a Pomodoro módszer szerint

14. Legyen egy teendő listád

15. tanulj meg delegálni

16. Automatizáld a munkádat

17. Iratkozz le e-mail listákról

18. Keress új üzleti partnereket

19. Vezesd a pénzügyeidet

20. Tervezd meg az étkezéseidet

21. Legyen bevásárlólistád

22. Olvass

23. Vezess étkezési naplót

24. Szedj rendszeresen vitaminokat

25. Fogyassz elég folyadékot

26. Használj lépésszámlálót

27. Edzés

28. Állíts össze reggeli rutint

29. Növeld a hajlékonyságodat

30. Meditálj

31. Legyen egy jó esti rutinod

32. Szerezz új képesítéseket

33. Rajzolj vagy színezz

34. Menj ki a szabadba

35. Nézz motivációs videókat

36. Írj bakancslistád

37. Vesd be reggel az ágyadat

38. Tarts rendet

39. Lomtalaníts rendszeresen

40. Mappázd a dokumentumaidat

41. Mondj nemet

42. Keress örömforrásokat a napodban

43. Ismerj meg új embereket

44. Dicsérj meg másokat

45. Használj megerősítéseket

46. Írj hálanaplót

47. Vizualizálj

48. Igyál teákat

49. Mosogass el azonnal étkezés után

50. Használj illóolajokat

51. Szellőztess minden nap

Neked mi a legnagyobb kihívásod a szokások beépítésével kapcsolatban?